
Nyheter & Insikter

Att leva enkelt är svårt
Elisabeth om driver Sveriges största blogg inom minimalism, skriver i detta inlägg om friheten i att leva enkelt. Men hur kan det vara så svårt att leva enkelt? Läs ett inspirerande inlägg från Minimalisterna.

Varför influencer marketing?
Fler och fler företag har förstått den uppåtgående trenden och hoppat på socialmedia-marketing tåget, men varför?

Swappie!
Green Communication har haft många influencersamarbeten tillsammans med Swappie som alla hade olika användningsområden och perspektiv för varumärket.
Ett företag som är hållbart, ekonomiskt och smart. Det gillar vi!
Sedan starten 2016 har företaget växt i rekordfart, nu sex år senare finns de i 15 länder och har revolutionerat på den begagnade elektronikmarknaden. Deras tjänst går ut på att ta in använda mobiltelefoner och göra dem som nya igen. Bara att beställa och få en ny mobiltelefon levererad hem till dörren, med fin kartong och allt. Så bra!

Kampanj med Inika Superfoods
Inika Superfoods produkter är veganska och glutenfria - gjorda av naturliga ingredienser och sötningsmedel. Två riktiga favoriter bland våra influencers i influencer marketing kampanj har helt klart varit Coconut Chocolate och Glorius Greens.

Johanna Leymann coachar Therese Lindgren i hållbarhetsresan!
Att fast fashion industrin är old fashion är känt sen länge. Hur mår egentligen människorna bakom industrin och hur bli vårt klimat påverkat?
En av Sveriges största influencers Therese Lindgren gick i veckan ut med nyheten om att hon hädan efter inte kommer samarbeta med fler Fast Fashion företag. Bakom hennes beslut fanns många anledningar - men arbetarnas dåliga villkor och den höga belastningen på klimatet var de främsta. Till hennes hjälp klev en av Green Communications hållbarhetsexperter Johanna Leymann in och tillsammans tog de fram elva stycken krav på hennes framtida samarbetspartners.

Vegansk är inte lika med etiskt
Visste du att produkter får lov att märkas som veganska även om de inte är s.k. Cruelty-free? Alltså att produkten eller ingredienser har testats på djur, men inte innehåller några ingredienser från animaliskt ursprung och därför får marknadsföras som vegansk.

Veckans gröna recept
Enkelt och gott recept från vår kreatör Cecilia Folkesson.
Sötpotatisbiffar som är både enkla att laga och så goda så hela familjen kommer att älska dem!
Prova gärna och berätta vad du tycker :)

Restfest på Green Communication
Vi har inlett samarbete med Frankful. Till hjälp har vi anlitat Cecilia Folkesson och Portionen Under Tian som har tolkat Frankfuls tema: restfest och att vi ska ta tillvara på maten som så ofta kastas - svinnsmart!

Vi älskar Tise!
Ännu en lyckad hållbar influencer marketing kampanj med ett företag vi absolut älskar - Tise!
Tise hörde av sig och undrade om vi kunde hjälpa till att reda ut COP 26 och vad som egentligen bestämdes där i Glasgow. Det är ju ändå ett av de viktigaste klimatsammankomsterna under året. Jättespännande och nödvändig idé, tycker vi också!

Artikelserie om akne i VeckoRevyn
Tillsammans med vår kund EUCERIN lanserar VeckoRevyn en artikelserie under de kommande veckorna om bland annat akne och de problem som det kan medföra. För att hitta rätt i hudvårds-djungeln är ett bra tips att först ta reda på vilken hudtyp du har..


MSB +Portionen under tian
Krisberedskapsveckan är en årlig informationskampanj som ska öka människors motståndskraft inför samhällskriser och ytterst krig. Det är MSB- Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - som ansvarar för att nå ut till så många svenskar som möjligt.

Who’s got the time to live sustainably?
Evelina Utterdahl som driver Earth Wanderess skriver om tid kopplat till hållbarhet. Har du tid att vara hållbar?

GC gästbloggar på Backing The Future
Green Communication fick inbjudan att gästblogga hos Backing The Future. Här är hela inläget:
Världen närmar sig en katastrof.

Tise kampanj med hållbara influencers
Under modeveckan i Stockholm rullade TISE ut sin kampanj tillsammans med Slow Fashioninfluencers på Green Communication. TISE är en app där man kan sälja och köpa kläder second hand. På appen skapar man sin egna profil där du kan lägga upp listor på önskade plagg och säljer dina kläder i en egen profil. Upplägget påminner om instagram där du kan gilla, följa och kommunicera enkelt med profilägaren.
Lina Paciello i Damernas Värld
Vår influencer inom Slow Living och Slow Design -Lina Paciello - visar upp sitt drömhem i Damernas Värld. Hon berättar hur hon har fyndat second hand och skapat detta minimalistiska hem med inspiration från Medelhavet.
Varmt, tidlös, minimalistiskt Medelhav – så beskriver Lina Paciello sin inredningsstil. Hon är entreprenören och inspiratören som vurmar för hållbarhet och slow living.

Privilegier
Välkommen Maria Soxbo till Green Communication! Tung hållbarhetsprofil som har grundat bland annat Klimatklubben och fått fler utmärkelser, men har det alltid varit så? Vi är många som inte alltid har varit hållbara men som har valt att ändra vårt sätt att leva på grund av den alarmerande klimatkrisen. För att vi är privilegierade.
Läs mer om hennes kloka tankar runt detta.

Stor hållbarhetsprofil ansluter till Green Communication
Portionen Under Tian, som i dagsläget har 177 000 följare på instagram, väljer att ansluta sig till Green Communication. Portionen Under Tian är en plattform med fokus på mat som är klimatsmart, bra för kroppen och plånboken. Hanna Olvenmark som är grundare till Portionen Under Tian, har nyligen släppt sin tredje bok.

En grön influenceragentur
Tidningen influens.se uppmärksammade Green Communication i en artikel om hur företaget startades och vad som är poängen med en hållbar influenceragentur.
Vi bör ställa krav på att mediakanalerna ska vara hållbara!

Livet är sällan vad det ser ut som
Influencers vi följer lägger ofta ut hur bra de mår, alla roliga saker de gör, fina saker de köper och hur lyckade de ser ut och sällan får vi se baksidan av allt detta. För viss mår väl öven de dåligt? Visst känner väl även de ångest för jobb efter semestern, att pengarna inte räcker eller kanske att ingenting räcker till? Oro för barn, föräldrar, klimat och framtid visar sig alltför sällan och får oss följare att tvivla vad som är rimligt att känna som en vanlig människa.