Allt fler svenskar väljer second hand

Second hand-shopping har gått från ett smalt intresse till en självklar del av svenskarnas konsumtion. Nu släpper en av Sveriges största second hand-aktörer, Myrorna, Second hand-rapporten, som visat att det på bara fem år har skett både en attityd- och beteendeförändring. Från att bara en tredjedel av svenskarna handlade kläder second hand till att så många som 75 % faktiskt har handlat kläder eller prylar second hand det senaste året.

Svenskarna behöver ställa om och den konsumtionsbaserade resursförbrukningen behöver minska drastiskt. I Myrornas nya rapport framgår det att svenskarna är på god väg – och utvecklingen går snabbt.

När Myrorna frågade 2018 var det bara en knapp tredjedel av svenskarna som svarade att de handlade kläder second hand. Nästan hälften (48 %) kunde faktiskt inte ens tänka sig att göra det. Idag, fem år senare, är det så många som 75 % som inte bara kan tänka sig, utan som faktiskt har handlat kläder eller prylar second hand bara det senaste året. Det framgår i Second hand-rapporten där Norstat på uppdrag av Myrorna undersökt svenskarnas inställning och drivkrafter till att köpa och sälja prylar och kläder second hand.

– Sverige står bokstavligen mitt i ett skifte där second hand går från undantag till regel för en stor majoritet av svenskarna. Medvetenheten om klädernas och prylarnas påverkan har skapat verklig beteendeförändring, branschen växer så det knakar. Second hand är trendigt, och nu står vi och hela vår bransch inför utmaningen att se till att den här trenden permanenteras, för planetens skull. Dessutom behöver vi politiska beslut som främjar en mer hållbar konsumtion, insatser för att vårda det vi redan har, och modiga företag som vågar stå upp för vår planet, säger Caroline Andermatt, vd på Myrorna.

En positiv trend och en attitydförändring
Enligt Svensk Handel omsatte second hand 1,7 miljarder kronor i februari, vilket är en markant ökning jämfört med samma månad förra året. Trenden kan bekräftas av Myrorna. Under första kvartalet 2024 ökade försäljningen med 11,9 % jämfört med samma period förra året.

Så varför ser vi ett ökat intresse för second hand? Myrornas rapport visar att drivkrafterna till att handla begagnade prylar och kläder är många. 9 av 10 handlar second hand av ekonomiska skäl, men nästan lika många (78 %) även av miljömässiga skäl. 75 % svarar att det är ett roligt sätt att handla på. De miljömässiga skälen är viktigare för den yngre generationen, där åldersgruppen 15–35 åringar utmärker sig. Av de som inte köpt kläder och/eller prylar second hand det senaste året kan 9 av 10 (89 %) tänka sig att göra det.

Dessutom anser knappt 8 av 10 svenskar att det är viktigt att köpa och använda second hand för att hantera klimatproblemen.

– Det tar lång tid att förändra beteenden, men genom vår undersökning blir det tydligt att viljan finns där. På fem år har vi gjort en förflyttning och positiv attitydförändring gentemot second hand. Betyder det att om ytterligare fem år handlar alla svenskar kläder och prylar second hand? Jag hoppas det, säger Caroline Andermatt.

Den mest populära shopping-kategorin är kläder och mode, där 4 av 10 svenskar har köpt minst ett klädesplagg second hand det senaste året. Porslin (26 %), möbler (25 %) och böcker (24 %) är andra kategorier som svenskarna haft span på under sina second hand-jakter. Konsumtionsmönstret skiljer sig något mellan könen. Kvinnor handlar hellre kläder till sig själv och till barnen, porslin och accessoarer medan män hellre handlar hemelektronik, sportprylar och LP-skivor.


Ett urval av insikterna från Second hand-rapporten 2024

  • 75 % av svenskarna har handlat second hand det senaste året

  • 8 av 10 (78 %) av svenskarna anser att second hand är en viktig del för att hantera klimatproblemen

  • De viktigaste drivkrafterna är den egna ekonomin (91 %), miljömässiga skäl (78 %) och att det är ett roligt sätt att handla på (75 %)

  • 1 094 kronor spenderar den genomsnittlige shopparen årligen på second hand-plagg

  • 7 av 10 köper någon gång second hand-kläder i en fysisk butik

  • 65 % vill köpa second hand-prylar i butik, jämfört med 47 % online

  • 86 % av svenskarna skänker eller säljer sina begagnade prylar och kläder

  • De viktigaste anledningarna till att skänka till second hand är för att det känns bra att det kommer till fortsatt användning (97 %), för att stödja en god sak (95 %) och för att det är bra för miljön (86 %)


Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Insight Distillery i Norstats onlinepanel på uppdrag av Myrorna. Under perioden 30 november – 11 december 2023 har sammanlagt 1019 intervjuer genomförts online med män och kvinnor i åldrarna 15–80 år i Sverige. Norstats panel är representativ vad gäller kön, ålder och geografi.

Föregående
Föregående

Gustav Johansson i samarbete med Radisson Blu Waterfront Hotel

Nästa
Nästa

HealthTextiles leder vägen för miljövänligare textilindustri