När reglerna vacklar vad står du för då?
Det pratas om att EU kanske kommer att backa från delar av Green Claims-direktivet. Att kraven på företag som marknadsför sig med hållbarhet inte blir så skarpa som vi trodde. Kanske skjuts de upp. Kanske urvattnas de. Kanske försvinner de helt.
Och då undrar jag:
Vad gör vi då?
Vad gör du som företagare när lagstiftningen inte längre styr dig? När det inte finns något formellt krav på att vara ärlig, transparent eller konkret i din hållbarhetskommunikation?
Fortsätter du ändå att göra rätt?
Jag vet att det finns många företag där ute som inte bara väntar in regelverken. Som inte gör det de “måste”, utan det de vill. Som har satt sin egen kurs. Bestämt sig för att prata sant, även om det gör resan långsammare. Även om konkurrenterna väljer genvägar.
De företagen kommer att vara framtidens vinnare.
Och, låt oss vara ärliga, de är redan våra förebilder.
För vad är ett företag i dag, om inte ett barn av sin tid? En aktör i en samtid där kunder, medarbetare och samarbetspartners faktiskt bryr sig. Där tilliten är skör och där priset för att göra fel inte bara handlar om pengar utan om förtroende som du behöver så mycket av dina kunder, medarbetare och leverantörer.
Rättvisa val kräver tydlig kommunikation
Det handlar inte om att vara perfekt.
Det handlar om att vara tydlig. Att visa var man är, vart man vill och hur man har tänkt att ta sig dit.
Vi på Green Communication hjälper företag att kommunicera hållbart, trovärdigt och mänskligt. Att stå för sina värderingar, även när det skaver. Att välja det långsiktigt rätta, framför det kortsiktigt enkla.
Så ställ dig själv frågan:
👉 Vad kommunicerar ni när ingen kräver det?
👉 Vad står ni för när ingen tvingar er?
👉 Vad väljer ni – när ingen ser?
Det är där ert varumärke formas.
Det är där framtidens företag tar plats.
/ Maria Carlsson
Grundare, Green Communication