Case: Tradera x Therése Lindgren

När Tradera ville inspirera fler till återbruk och välgörenhet matchade vi dem med Therése Lindgren som är en av Sveriges mest inflytelserika profiler inom hållbarhet. Tillsammans visade vi hur prylar kan få nya hem och samtidigt bidra till över 800 organisationer.

Utmaning
Tradera är en av Sveriges största marknadsplatser för begagnade saker och vill hela tiden inspirera fler att sälja vidare istället för att konsumera nytt. För att nå en bred målgrupp och visa på både den personliga nyttan och samhällsnyttan i återbruk, behövdes en kampanj med stark genomslagskraft.

Lösning
Green Communication tog fram ett samarbete mellan Tradera och influencern Therése Lindgren, en av Sveriges mest profilerade röster inom hållbarhet och med över 1 miljon följare. Therése är känd för sitt engagemang, sin autenticitet och för att hon endast samarbetar med varumärken som har en tydlig hållbarhetsambition.

I kampanjen lyfte hon vikten av att låta prylar som samlar damm få ett nytt liv – och samtidigt skapa nytta för andra. Budskapet paketerades i en personlig och lättsam ton med glimten i ögat, men också med fakta som förstärkte engagemanget: att Traderas användare redan hade genererat över 57 miljoner kronor till välgörenhet, bara genom att sälja vidare.

Resultat

  • Hög räckvidd och engagemang genom Therése Lindgrens plattformar.

  • Positiv respons på budskapet om att konsumtion kan bli en kraft för välgörenhet.

  • Stärkt position för Tradera som en marknadsplats där hållbarhet och social impact går hand i hand.

Föregående
Föregående

Case: Naturskyddsföreningen x Sara Ohlson

Nästa
Nästa

Erigo intervjuar Johanna Palmqvist om neuroledarskap i praktiken