
Nyheter & Insikter

Libresse och Gothia Cup ska bryta menstabun i fotbollsvärlden
Libresse har som långsiktig ambition att bryta tabun och åstadkomma attitydförändringar kring mens i samhället. Nu står det klart att varumärket blir Official Partner under sommarens upplaga av Gothia Cup. För att göra fotbollen mer jämställd ska parterna tillsammans ta upp kampen för att bryta tabun och normalisera mens för unga tjejer i fotbollsvärlden.

Klimatförändringar hotar den psykiska hälsan
En ny rapport visar att klimatförändringar har en stor påverkan på människors psykiska hälsa. En undersökning som genomfördes av The Lancet Planetary Health, visar att nästan var fjärde person på världsbasis är drabbad av psykiska hälsoproblem som stress, oro och depression på grund av klimatförändringar.

Vegansk mat ger framgångsrik rehabilitering
En ny studie har visat att en vegansk diet med oprocessad mat kan spela en viktig roll vid rehabilitering från missbruk. Forskning har funnit att en diet som innehåller en stor mängd näringsrika grönsaker, frukt, baljväxter och fullkornsprodukter kan bidra till att förbättra hälsan fysiskt och mentalt för personer som kämpar med missbruk och beroende.

Tryggt givande till de jordbävningsdrabbade områdena
Efter jordbävningen i Turkiet och Syrien råder nu akuta behov av humanitära insatser och i Sverige har många organisationer startat särskilda gåvoinsamlingar till stöd. Gensvaret och engagemanget är redan stort och många vill vara med och hjälpa till. I ett sådant här akut läge finns tyvärr också risk för att oseriösa aktörer tar tillfället i akt och utnyttjar människors välvilja och solidarite

Bin har goda förutsättningar att samsas i Sverige
Honungsbin producerar ett viktigt livsmedel och är betydelsefulla pollinatörer av grödor och vilda växter. Samtidigt konkurrerar de i många fall med vilda bin om föda. Risken för negativ konkurrens är dock mindre i Sverige än i de flesta andra europeiska länder enligt Jordbruksverket, som nu ger ut en vägledning till biodlare med tips och råd om hur riskerna kan minskas ytterligare.

Hushållens matsvinn fortsätter minska
De svenska hushållens matsvinn fortsätter att minska, det visar ny statistik från Naturvårdsverket. Även livsmedelsbutikernas matsvinn minskar. Flera stora satsningar och en allt högre medvetenhet bland konsumenter anses ha bidragit till minskningen.

Stöttning av unga att våga satsa på sina idéer
Nu är det klart att Go Business har fått finansiering att starta ett nytt program som ska ge unga verktyg och nätverk att utveckla sina idéer. Målet är att ta vara på ungas innovationskraft och bidra till att fler nytänkande företag bildas.

Framtidens mat? Mjukglass med insektstopping
Mjölmask och mjukglass? Det är en kombination som kanske blir vanlig i framtiden. I Södertälje får nu alla möjligheten att smaka framtidens livsmedel – om de vågar.
För att minska klimatavtrycken behöver vi i framtiden hitta nya proteinkällor. En sådan källa kan vara insektsmat, som redan idag är vardagsmat i flera länder.

Potatis, morötter, jordgubbar och vete blir inte mat
Fyra nya rapporter från Jordbruksverket visar att betydande mängder potatis, morötter, jordgubbar och kvarnvete inte blir mat. Det handlar om livsmedelsförluster på gårdar, packerier och kvarnar när det som var tänkt att bli mat blir kvar på åkern, används till foder eller blir avfall.

Namninsamling för rösträtt från 16 år
Dagens unga är mer engagerade och mer samhällsintresserade än någonsin. Många 16-18-åringar vill vara med och ta ansvar för landet och bidra, men stängs ute från att påverka politiken. Från 16 kan man driva företag, jobba heltid och betalar skatt, omfattas av totalförsvarsplikten och kan straffas för brott.

Koppling mellan spelberoende och sociala medier hos ungdomar
En ny studie från Universitetet i Georgia har visat att det finns ett samband mellan dataspelberoende och sociala medier och känslor. Studien, som publicerades i tidskriften Computers in Human Behavior, visade att ungdomar, som lider av dataspelberoende, också ofta lider av känslomässiga problem som ångest och depression.

ATT TRENDA ELLER INTE TRENDA
Idag vill vi lyfta Maria Soxbo och hennes guide när det kommer till trender för 2023. Trender i begreppet hållbarhet, en schysstare planet för oss alla -ja, vad vi än väljer att kallar det så är budskapet tydligt. Förändring måste ske, förändring sker just i detta nu; frågan är om du ska med eller inte och vilken trend eller icke trend du väljer.

SUMMERAR 2022
Vilket år! Det är alltid svårt att sammanfatta och plocka ut godbitarna då varje dag kommer med godbitar här på GC -vi växer, vi lär oss och vi utvecklas.
Här kommer ett litet axplock på vad som har hänt.

10 TIPS PÅ MER HÅLLBARA JULKLAPPAR
Julen står äntligen för dörren och med den en underbar möjlighet att få ge lite extra till dem man håller kär. Här kommer därför 10 tips på fina klappar som både miljön, mottagaren och din plånbok kommer uppskatta.
VÅRT SAMARBETE MED COMFYDENCE
Vi älskar Comfydence och det har vi gjort sedan februari 2021. Nu vid årsskiftet har vi samarbetat med det här fantastiska företaget i två år, det blir tillsammans mer än fem kampanjer och nästan tio profiler. Så coolt.

GC stöttar Kvinna till Kvinna
Green Communication har skippat julklappar och i år har vi valt att stötta Kvinna till Kvinna. Vi är så imponerade över det fina och viktiga arbete de gör för kvinnor runt om i världen.

Cissi Wallin och Aleksa Lundberg inleder samarbete med GC
Medieprofilen och journalisten Cissi Wallin och skådespelare och journalisten Aleksa Lundberg går in i ett nytt samarbete med varandra och samtidigt med agenturen Green Communication. Green Communications fokus ligger på hållbarhets- och jämställdhetsfrågor vilket möter upp profilernas höga ambitioner på områdena.

Hållbara Sara - föreläsning om hållbart mode
Hållbara Sara - En populär föreläsning om hållbart mode.

Kampanj Lindex - Lappa & laga
Vår första stora kampanj inför hösten blev den här gången underbara LINDEX! Något vi är så glada och stolta över. Men …hur tänker vi egentligen runt hållbarheten här?

"Att kommunicera hållbarhet"
Ett företags hållbarhetsarbete måste byggas inifrån och ut för att vara genuint och trovärdigt. Lär dig att just kommunicera mer hållbart och få de rätta verktygen för att bygga ett hållbart varumärke, skapa content som berör och lär dig hur du på bästa sätt kommunicerar hållbarhet utan att greenwasha.