Kommunerna med flest elbilar

Sveriges rikaste kommuner, med Danderyd i spetsen före Vellinge i Skåne, har den högsta andelen elbilar. I dessa kommuner går ungefär var tolfte bil helt på el. Samtidigt har Dorotea i Västerbotten just tagit emot sin allra första elbil.

Kvdbil har med hjälp av statistik från Vroom, kartlagt elbilsparken i Sveriges län och kommuner. I årets analys har metoden dessutom förfinats genom att enbart inkludera fordon som är privatägda eller leasade av privatpersoner. Att vi valt att göra på det här sättet beror på att många elbilar är tjänstebilar och leasingbilar som är registrerade på företag och finansbolag, som kan ha en helt annan adress. Därtill ägs ett stort antal elbilar av bilhandlare och biluthyrningsföretag.

Men varken denna justering, eller den uppdaterade statistiken för 2023, resulterar i några betydande omkastningar. Stockholms län behåller sin position som det län med högst andel elbilar, med 4,9 procent, följt av Halland med 4,4 procent och Västra Götaland med 4,2 procent. Även Uppsala (3,9 %) och Skåne (3,7 %) finns med bland de fem främsta.

Kommunlistan toppas av Danderyd, Sveriges rikaste kommun, med 7,9 procent elbilar, tätt följt av Vellinge med 7,8 procent. På topp 10-listan fortsätter raden av välbärgade kommuner: Vaxholm (7,5 %), Nacka (7,4 %), Täby (7,3 %), Kungsbacka (7,1 %), Lidingö (7,0 %), Lerum (6,7 %), Härryda (6,7 %) och Ekerö (6,5 %).  

– Vi kan konstatera att det finns ett starkt samband mellan hög medelinkomst och elbilstäthet. Detta är inte förvånande med tanke på de tidigare höga priserna på elbilar. Nu ser vi dock en utveckling där allt fler elbilsmodeller kan konkurrera prismässigt med fossilbilar, samtidigt som utbudet av prisvärda alternativ på andrahandsmarknaden växer i rask takt. Detta möjliggör en bredare och snabbare omställning i hela landet, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Första elbilen
Lägst andel elbilar har Dorotea i Västerbotten. Faktum är att kommunen inte hade en enda elbil skriven på en privatperson fram till årsskiftet. Det bör dock noteras att sedan januari i år har en elbil även dykt upp i Dorotea. Dorotea åtföljs av Arjeplog (0,3 %), Munkfors (0,4 %) och Sorsele (0,4 %). Andra kommuner i botten är Älvdalen (0,5 %), Strömsund (0,5 %), Pajala (0,6 %), Arvidsjaur (0,6 %) och Vilhelmina (0,6 %). Daniel Odsberg framhåller att det finns en stor klyfta mellan södra och mellersta Sverige å ena sidan, och landets norra del å den andra.

– Att Umeå, en av Sveriges större kommuner, placerar sig som första kommun norr om Dalälven på en 73:e plats säger väl det mesta. Bristande tillgänglighet på publika snabbladdare, lägre medelinkomst och en större oro kring räckvidd och hur elbilar hanterar kyla är troliga förklaringar till att norra Sverige ligger efter, säger Daniel Odsberg.

Föregående
Föregående

Hållbara Sara lyfter nytt område på Noliamässan i Piteå

Nästa
Nästa

Ekologiskt ökar i dagligvaruhandeln